Schakel KTMA in voor: - Onderhoudsconcepten voor installatie en equipment
- Werkbegeleiding
- Werkvoorbereiding
- Inkoop van de juiste materialen
- Beheer van de voorraad
- Contacten met de beste vendors
- Prototype equipment
| | KTMA staat voor: - Afspraak is afspraak
- Betrouwbaarheid en kwaliteit
- Flexibel en energiek
- Denken in oplossingen
- Vooruitstrevend
- Hands on mentaliteit
- Doelen stellen
- Veiligheid en milieu
- Lange termijn visie
| De Visie van KTMA 1. KTMA: VISIE & INNOVATIEREGELS Innovatie een heilige graal. Te vaak sterven goede ideeën een voortijdige dood. Hoe doen innovators dat toch! 2. KTMA "INNOVATOR” KENT DE KLANT! HOE
HERKENT U EEN TECHNISCH PROBLEEM DAT SCHREEUWT OM EEN OPLOSSING? MAAR U
ZELF NIET VERDER MEE KOMT! EN GRAAG ADVIES ZOU BIJ WILLEN HEBBEN. 3. HOE DOET KTMA ZIJN IDEEËN OP Een goed idee is geen lampje dat in het hoofd ineens aangaat. Ideeën krijgen en kansen creëren is een vaardigheid. 4. INTERESTED
Ideeën zijn als een radio, de golven zijn overal, maar als je er
niet op afstemt, hoor je ze niet. Wees dan ook altijd nieuwsgierig en
open. En heel belangrijk: blijf altijd denken dat het volgende idee het
beste is. 5. DIVERSIFIED
Zorg dat je netwerk niet eenzijdig is, probeer zoveel mogelijk
buiten je comfortzone te treden. Zo leer je ook beter om je aan te
passen aan veranderende omstandigheden. 6. EXERCISE
Zijn Managers altijd idee-atleten? Goede atleten blijven oefenen,
proberen elke dag beter te worden. Dat kan op veel manieren. Zoals: wat
zou je in dit geval doen? Of via ‘suspending disbelief’, oftewel: zet de
knop om. Wat als hij of zij eens wél gelijk heeft? 7. AGILE
Stel iedere overtuiging van jezelf ter discussie, wees lenig in je
brein. Probeer bijvoorbeeld altijd metaforen te zoeken om ideeën te
verbeelden. En leg ideeën nooit op de plank, maar deel ze, zodat ze
kunnen groeien. Zoals Edison al zei: om één goed idee te krijgen, moet
je eerst veel ideeën krijgen. En dat is geen kwestie van talent, maar
van inzet. 8. FISHERMAN Een
goed idee komt nooit in je hoofd op als het bekende lampje dat ineens
aangaat. Ideeën verzinnen is gewoon hard en gestructureerd werken,
Daarom nu een vergelijking met vissers. "Van vissers heb ik een paar
dingen geleerd: "In de eerste plaats is dat: kijk dichtbij in plaats van
ver weg. Gooi je je hengel te ver uit, dan mis je de vissen die dicht
bij je boot zwemmen. Zo is het ook met ideeën. Door te denken aan iets
wat heel ver weg ligt van je dagelijkse bezigheden, veronachtzaam je de
meer voor de hand liggende ideeën, die echter minstens zo goed kunnen
zijn.” 9. CATCH AND RELEASE
De volgende les is: "Catch and release. Als je een idee gevangen
hebt, gooi het dan weer uit, maak het los. Een idee op de plank voegt
geen waarde toe. Zorg dat het idee verder kan groeien, zorg dat ook
iemand anders het idee kan oppikken en het verder kan brengen."Uit
onderzoeken blijkt dat ideeën verzinnen een vaardigheid is! 10. INNOVATIEREGELS VAN DE BESTEN
Innovatie een heilige graal. Te vaak sterven goede ideeën een
voortijdige dood. Hoe doen succesvolle innovators dat toch? KTMA
"INNOVATOR” KENT DE KLANT De echte innovatieve bedrijven laten zich niet
begraven onder marktonderzoeken, spreadsheets met antwoorden gegeven
door klantpanels of andere tweedehands en/of geaggregeerde informatie.
Zij trekken er zelf op uit en praten met echte mensen die hun echte
klanten zijn. Zij hebben stuk voor stuk een constant onderhouden gevoel
voor de klant. Zij weten het zelf. En ze zetten vol in op de testfase
waarin de voorhoede van hun klanten kennis maakt met hun product.
LOBBYENDE UITVINDERS In de tweede plaats blijkt de roep om creativiteit
soms een vorm van "frontstage creativiteit", omdat zij niet vergezeld
gaat met het beschikbaar stellen van routes of middelen. Daar waar
ideeën wel serieus worden genomen en er fondsen beschikbaar komen,
ontstaan politieke processen voor de verdeling van dat geld. Dit noem
een creapolitieke proces. Uitvindingen of Inovaties blijken niet
vanzelfsprekend een afgeleide te zijn van kennis, maar ontstaan in een
krachtenveld van onderhandelen, lobbyen, netwerken en
kennisontwikkeling. 11. LEERCURVE : DE TRAGIEK VAN INNOVATIE De
top van sommige bedrijven roept vaak wel om innovatie, Maar volgt zijn
eigen prioriteiten en lijkt vaak minder geïnteresseerd in ideeën van op
de werkvloer. Een gangbare verklaring hiervoor is dat creativiteit
autoriteit zou ondermijnen, Maar daarvan is tijdens officeel
wetenschapelijk onderzoek niets gebleken. Te weinig visie op de "echte”
lange termijn is een groter probleem dan we ons realiseren. Het is vaak
de zucht en druk naar snelle winst op aandeel in korte periode. Voorbeeld:
van hoe het in de politiek soms gaat, Profileren in de vier jaar tot de
volgende verkiezingen. Want politici moeten in beeld blijven. Iets
groots verrichten zodat ze herkozen worden. Maar vier jaar is geen
lange termijn. De "echte” positieve effecten worden zichtbaar na een
langere periode! . 12. WAT IS EEN INNOVATOR Een
innovator is een bedrijf of iemand die aan de lopende band innovaties
en adviese bewerkstelligt. Zo ook KTMA,Onmisbaar dus als je je bedrijf
continu wil opstuwen. Heb je er zelf geen een, Huur deze dan in. Serial
innovators kunnen voor bedrijven een soort van tijdelijke werknemers
zijn, Die een serie innovaties bedenken, en ook uitvoeren. Dat laatste
onderscheidt ze meteen van de "vaste” Willie Wortels in een bedrijf;
degenen die vooral dingen uitvinden, maar die hun uitvinding vervolgens
niet van het lab naar de markt weten te brengen. Een echte serial
innovator zoals KTMA weet het hele traject van discovery tot delivery,
succesvol af te ronden. 13. MY WAY OR THE HIGHWAY
Je herkent serial innovators aan het spoor van innovaties dat ze
achterlaten. "Zet al je goede innovaties eens op een rij en zoek uit wie
daarbij betrokken was dan herken je ze vanzelf. Grote kans dat steeds
een of twee mensen de drijvende kracht vormden.” Het profiel ‘wat
wildere ideeën dan gemiddeld, die niet langs de geijkte paden van het
innovatieproces loopt, met een enorme drive en geloof in zijn of haar
vinding en leiderschapskwaliteiten’. Nog een kenmerk: het zijn soms
‘lastpakken’."Het zijn doorgaans mensen met een beetje ander gedrag; ze
zijn veeleisend. Zíj hebben namelijk een visie zoals KTMA dat ook heeft,
Waarvan ze moeilijk af te brengen zijn. 14. KTMA TIPS & TRICKS DO'S: - Geef
de ruimte tot gesprek met: "Voor mensen binnen het bedrijf die
tegelijkertijd ogen en oren zijn van het bedrijf.” Korte lijnen.
- Zorg
dat andere uitvinders met briljante ideeën ook simpel en direct toegang
krijgen. "Serial innovators willen niet in splendid isolation verkeren,
ze willen gevoed worden en feedback krijgen.”
- Zet
er iemand naast die het proces bewaakt. "Het soms excentriekelingen,
maar ook weer niet helemaal wereldvreemd. Het is goed om er iemand naast
te zetten met realiteitszin, die de interne en vaste innovator er af en
toe op kan wijzen als hij of zij te snel gaat!
DONT'S: - Vermoei
ze niet met administratieve rompslomp zoals het invullen van Excel
files, spreadsheets, declaraties, het inleveren van lunchbonnetjes en
het bijhouden van urenstaten. Dat zijn zaken waarvan bij gewone
werknemers al energie weglekt, laat staan dat serial innovators daarvoor
het geduld kunnen opbrengen.
- Laat
ze geen leiding geven, maar de leiding nemen! Meestal willen innovators
vooral werken aan het product en zich niet bezighouden met
managementachtige taken binnen uw bedrijf.
- DE
MEESTE BEDRIJVEN STAPPEN OVER DIE DAGELIJKSE FRUSTRATIES HEEN. HOE
VINDT IK ZE WEL? MAAR NIET ONBELANGRIJKER: HOE WORDEN DEZE
OPGELOST.
- IK
GELOOF IN SERENDIPITEIT, HET VINDEN VAN IETS ONVERWACHTS EN BRUIKBAARS,
TERWIJL JE IETS ANDERS ZOEKT. MET ANDERE WOORDEN: HOE HELPT HET TOEVAL
MEDE EEN HANDJE!
- DAARNAAST IS MIJN DENKWIJZE: OOK MISLUKKINGEN ZIJN "ALTIJD” WAARDEVOL.
Met vriendelijke groet, Ton Kerkhoff
| | |